Syntymästään kuurosokeiden kanssa tapahtuvan kommunikaation edellytyksiä / toimittanut Karl H. Jacobsen ; ... suomentanut Jerry Silván ; [kirjoittajat: Karl Jacobsen ... ja muita].

Avustaja(t): Jacobsen, Karl H [toimittaja] | Silván, Jerry [kääntäjä] | Martinsen, Harald [kirjoittaja] | Nafstad, Anne [kirjoittaja] | Vilhelmsen, Klaus [kirjoittaja] | Rødbroe, Inger [kirjoittaja]Aineistolaji: TekstiTekstiLanguage: Finnish Original language: Danish, Norwegian Sarja: Pohjoismainen käsikirja: n:o 15.; Pohjoismainen käsikirja: 15.Julkaisutiedot: Helsinki : Suomen kuurosokeat, 1993Kuvaus: 156 s. : kuvitettu ; 25 cmSisältötyyppi: teksti Mediatyyppi: käytettävissä ilman laitetta Tallennetyyppi: nideISBN: 9529713053Yhtenäistetyt nimekkeet: Forutsetninger for kommunikasjon med døvblindfødte. Asiasanat: viestintä | vuorovaikutus | kuulo | näkö | lapset | kieli | kommunikaatio | synnynnäinen kuurosokeus | syntymästään kuurosokeat
Sisältö:
1. Johdanto / Jacobsen, Karl 2. Normaali ja poikkeava sosiaalinen kehitys / Martinsen, Harald 3. Aktiivisuuden ja aloitteellisuuden kehitys / Martinsen, Harald 4. Turvallisuus / Vilhelmsen, Klaus 5. Ympäristön ymmärtämisen edellytykset / Nafstad, Anne 6. Kuulon merkitys kommunikaatiolle / Rødbroe, Inger 7. Näön merkitys kommunikaation kehityksessä / Jacobsen, Karl .
Aihe: Tässä kirjassa esitetään lähestymistapa, jota voidaan käyttää työssä, jota tehdään kuurosokeiden kanssa sekä muiden kehityshäiriöille alttiiden henkilöiden parissa. Lähestymistavassa painotetaan erityisesti emotionaalisen ja kognitiivisen kehityksen sekä oppimisen edistämistä. Yksi sen elementeistä on kehityksen biologinen lähtökohta. Tavallisilla lapsilla on varhaisesta vaiheesta lähtien joukko toimintoja, joita ympäristö pitää kommunikaationa, ja joihin se sen vuoksi reagoi. Tämä näyttää olevan kehityksen pääkäyttövoima; lapsen aktiivisuus, johon ympäristö reagoi. Vammaisia lapsia luonnehtii passiivisuus; heillä on vähemmän biologisesti ehdollistettua käyttäytymistä, joka vie kehitystä eteenpäin. Kehitykseen liittyvä häiriö voidaan siis mitata passiivisuutena. Kehityksen ja oppimisen varmistamiseksi meidän on luotava aktiivisuutta ja reagoitava siihen. Ihmisen aktiivisuus näyttää vaikuttavan siihen, mitä tuosta henkilöstä ajattelemme ja mitä tunnemme häntä kohtaan. Tämä vaikuttaa jälleen reagointitapaamme. Vammaisen aloitteisiin perustuvan vuorovaikutuksen kautta sekä me että vammainen ilmeisesti muutumme ajan myötä, ja nämä aloitteet vaikuttavat molempien vuorovaikutusosapuolten tunteisiin, tiedon käsittelyyn ja oppimiseen. Kirjassa kerrotaan, miten kuulon- ja näönalenema sekä turvallisuuden puute ja ympäristön puutteellinen hahmottaminen vähentävät aktiivisuutta. Siinä käsitellään myös sitä, miten aktiivisuutta voidaan lisätä passiivisuuden syyn mukaan.
    Average rating: 0.0 (0 votes)
Aineistolaji Nykyinen sijainti Luokka Tila Eräpäivä Viivakoodi
Kirja Kirja Suomen Kuurosokeat ry
3 SYN (Selaa hyllyä) Saatavana

Alkuteos: Forutsetninger for kommunikasjon med dòvblindfòdte.

Pohjoismainen käsikirja n:o 15.

Tanskan- ja norjankielisestä alkuteoksesta Forutsetninger for kommunikasjon med dövblindfödte suomentanut Jerry Silván.

1. Johdanto / Jacobsen, Karl 2. Normaali ja poikkeava sosiaalinen kehitys / Martinsen, Harald 3. Aktiivisuuden ja aloitteellisuuden kehitys / Martinsen, Harald 4. Turvallisuus / Vilhelmsen, Klaus 5. Ympäristön ymmärtämisen edellytykset / Nafstad, Anne 6. Kuulon merkitys kommunikaatiolle / Rødbroe, Inger 7. Näön merkitys kommunikaation kehityksessä / Jacobsen, Karl .

Tässä kirjassa esitetään lähestymistapa, jota voidaan käyttää työssä, jota tehdään kuurosokeiden kanssa sekä muiden kehityshäiriöille alttiiden henkilöiden parissa. Lähestymistavassa painotetaan erityisesti emotionaalisen ja kognitiivisen kehityksen sekä oppimisen edistämistä. Yksi sen elementeistä on kehityksen biologinen lähtökohta. Tavallisilla lapsilla on varhaisesta vaiheesta lähtien joukko toimintoja, joita ympäristö pitää kommunikaationa, ja joihin se sen vuoksi reagoi. Tämä näyttää olevan kehityksen pääkäyttövoima; lapsen aktiivisuus, johon ympäristö reagoi. Vammaisia lapsia luonnehtii passiivisuus; heillä on vähemmän biologisesti ehdollistettua käyttäytymistä, joka vie kehitystä eteenpäin. Kehitykseen liittyvä häiriö voidaan siis mitata passiivisuutena. Kehityksen ja oppimisen varmistamiseksi meidän on luotava aktiivisuutta ja reagoitava siihen. Ihmisen aktiivisuus näyttää vaikuttavan siihen, mitä tuosta henkilöstä ajattelemme ja mitä tunnemme häntä kohtaan. Tämä vaikuttaa jälleen reagointitapaamme. Vammaisen aloitteisiin perustuvan vuorovaikutuksen kautta sekä me että vammainen ilmeisesti muutumme ajan myötä, ja nämä aloitteet vaikuttavat molempien vuorovaikutusosapuolten tunteisiin, tiedon käsittelyyn ja oppimiseen. Kirjassa kerrotaan, miten kuulon- ja näönalenema sekä turvallisuuden puute ja ympäristön puutteellinen hahmottaminen vähentävät aktiivisuutta. Siinä käsitellään myös sitä, miten aktiivisuutta voidaan lisätä passiivisuuden syyn mukaan.

There are no comments on this title.

Kirjoita kommentti.

Kirjaston yhteystiedot

Insinöörinkatu 10, 33720 Tampere
Sähköposti: kirjasto@kuurosokeat.fi
Puhelinvaihde 040 778 0299
aukioloajat: arkipäivisin 11.30 – 13.00

Virtaa antaa Koha